Slag om de Zaan 2019

Gepubliceerd op 23 april 2019 om 19:00

Normaal gesproken laten we één van onze leden een wedstrijdverslag schrijven, maar omdat wij nu een leenroeier hadden, hebben we haar gevraagd of zij haar belevingen op papier wilde zetten. Dat beloofd een leuk verhaal te worden!

==

Zaterdag 20 april mocht ik roeien als gast in de Plancius. Ontzettend leuk, maar was dat even afzien...

Die zaterdag werd de 16de Slag om de Zaan gestreden. Met vijf man hebben we eerst de sloep klaargemaakt om te slepen vanuit Amsterdam naar Zaandam.
Aangekomen in Zaandam lagen er al flink wat sloepen klaar en waren mensen volop bezig met voorbereidingen voor de wedstrijd.

Onze voorbereiding hield onder andere in dat er stickers van onze nieuwe sponsor ‘Damen Shiprepair & Conversion Amsterdam’ op de Plancius geplakt werden. Verder hebben we de sloep vol geladen met flesjes water, omdat het een warme dag was. Daarna was er zelfs nog tijd om even een stukje in te roeien.

Begin middag was het dan zover, nadat de laatste sloep met dames binnen kwam begon het heren klassement.
Het was een zware tocht, waarbij we flink last hadden van de hitte en af en toe de (tegen) wind. De sfeer in de sloep was echter goed en gezellig. We hebben elkaar flink aangemoedigd en voorzien van drinkwater. Verder zijn we langs verschillende bruggen en chocoladefabrieken geroeid, vooral aan het begin van de wedstrijd stonden de fabrieken. Op terugweg konden we dus letterlijk de finish al ruiken en hoorden we een hoop aanmoedigende mensen, maar voordat we daadwerkelijk over de finish kwamen, moesten we eerst nog even de Zaanbrug onderdoor. De sloep 'Dikkertje' kwam ons oplopen en had besloten dat we prima te gelijk onder de brug door konden, maar dat paste niet helemaal. Ondanks de inspanningen van beide sturen, moest onze bakboordkant namelijk toch nog even laten lopen. Vanaf de Bernardbrug had het stuur het plan om de eindsprint in te zetten, waarna we een flinke eindsprint getrokken en kwamen nagenoeg gelijk met de sloep 'Maarten Harpetz Tromp' over de finish na ongeveer 2 uur en 16 minuten.

Eind middag, begin avond, hebben we met een klein groepje gegeten en de sloep weer naar Amsterdam gesleept. Zo kwam er een eind aan de wedstrijddag. Al met al een geslaagde dag met een hoop nieuw opgedane ervaringen.

Bedankt 'Damen Shiprepair & Conversion Amsterdam’ en ‘HvA - Hogeschool van Amsterdam’, zonder jullie sponsoring was deze mooie dag niet mogelijk geweest.