Kaagrace 2018

Gepubliceerd op 11 juni 2018 om 12:00

Even flink doorrammen!!!
Na een mooie HT-race te hebben gehad vonden we dat roeiteam Plancius nog een keer in actie kon komen. Na een overleg binnen het team werd er gekozen voor de “Kaagrace”. In 2017 heeft de Plancius hier ook aan meegedaan. De organisatie voor de wedstrijd kon weer worden opgepakt om goed voorbereid bij de wedstrijd aan te komen.

Na 3 trainingen gedaan te hebben, die tussen de 6 en 15 kilometer lagen, gingen we met vol goede moed de sloep op woensdag 6 juni ’18 uit het water hijsen bij ’t Kromhout in Amsterdam. Nadat de sloep goed was vastgezet op de trailer ging deze naar Katwijk, waar Jordi deze even goed onderhanden heeft genomen met het schoonmaken en het bijwerken van de verf.

9 juni, de dag van de wedstrijd. Om de sloep helemaal af te maken waren er nog stickers die op de sloep moesten worden geplakt. Dit ging veel makkelijker dan bij de HT-race omdat de sloep nu uit het water was. Toen de stickers waren geplakt, ging iedereen de auto’s in en werd er koers gezet naar de Kaag. Bij de Kaag aangekomen kon de sloep, nadat we in de file stonden bij het kranen, in het water worden gehesen.

Nadat de stuurman bij het palaver was geweest van de wedstrijd, werd de sloep losgegooid en werd er rustig in-geroeid voor de wedstrijd. Tijdens het inroeien zei invaller Fred, net zoals bij de HT, dat we onder de 2 uur en 20 minuten konden roeien. Hier werd dan ook volledig op ingezet door het gehele team. Om 14:01 was het dan zover! Het startsein werd gegeven en met een paar flinke klappen werd de sloep opgang getrokken. Met een flink tempo konden we de allersnelste sloepen van het veld gedeeltelijk bijhouden.

De Kaag heeft een paar hele brede stukken maar ook stukken waar je eigenlijk niet met 2 sloepen naast kan roeien. Dit gebeurde dus halverwege de race. Hierna kwamen we weer op een openstuk terecht waar we de achtervolging in hadden gezet. Onderweg naar het laatste rondje werden we vanaf de kade hard toegejuicht door iedereen die er stond, want ja, je valt wel op in een knal gele roeisloep.

Bij dit laatste rondje kwam de vermoeidheid gedeeltelijk bij de roeiers in de armen te recht. Dit kwam door het warme weer en door het hoge tempo die we aan het begin hadden. Door iedereen wakker te houden en elkaar op te peppen, gingen we nog even door. Toen we over de finish kwamen was het ook goed te zien dat iedereen zich kapot had getrokken aan de riemen.

Dit blijkt achteraf ook niks voor niks te zijn geweest. In het Heren 2 klassement, waar de Plancius in is opgedeeld, zijn we 11de geworden van de 29. En in het totale heren klassement zijn we 44ste van 64 geworden! Met een tijd van 2 uur, 18 minuten en 13 seconden!

Na het terug zetten van de sloep op de trailer werd de terugreis weer in werking gesteld.

Met andere woorden: Een geslaagde race!

Onze dank gaat uit naar gastroeiers Fred en Bart!

Foto's: Marjan Schavemaker

Reactie plaatsen

Er zijn geen reacties geplaatst.