Wat was het een prachtig weekend.
Ons avontuur begon al een paar weken geleden met aangepaste trainingen. Omdat de HT-race de langste wedstrijd is waar wij aan meedoen, moest ons uithoudingsvermogen verbeterd worden. Hiervoor hebben wij traingen geroeid van 20 à 25 kilometer om ons voor te bereiden op de 34 kilometer lange overtocht naar Terschelling.
Volledig afgetraind zijn wij woensdag 4 mei vertrokken richting Enkhuizen voor onze eerste overnachting. Voor wij konden vertrekken, moesten er nog enige voorbereidingen worden getroffen. Zo hebben een aantal leden met de “van Kinsbergen”, onze motorsloep, diverse supermarkten in Amsterdam leeg gekocht voor proviand en heeft de Plancius een grondige schoonmaakbeurt gekregen.
Nadat alle boodschappen waren overgezet naar de Gyrinus, ons opleidingsschip, zijn wij om 16.00 uur met vier sloepen op sleep vertrokken vanuit het Oosterdok in Amsterdam. De reis naar Enkhuizen verliep voorspoedig. Onderweg hebben wij nog kunnen genieten van een pastasalade en een lekker soepje, bereid door onze Lars Glashouwer. Om 20:00 uur hebben wij het schip twee minuten stil gelegd om deel te nemen aan de dodenherdenking waarna wij met vlag in top om 21:00 uur Enkhuizen binnen voerden.
De volgende ochtend zijn wij bij ochtendglorie vertrokken richting Harlingen. Het weer was erg gunstig en wij hebben op het achterdek volop genoten van de zon. Bij de Lorenzsluizen hebben wij het zoete voor het zoute water verruild en tegen het middaguur lagen wij afgemeerd in Harlingen. Aangekomen in Harlingen hebben wij nog even snel wat boodschappen gedaan, voordat de supermarkt leeggekocht zou zijn door de overige 134 roeiteams.
Na een rustig nachtje waarbij iedereen op tijd in de kooi lag, was daar dan de grote dag aangebroken. Plancius was ingedeeld in de derde startgroep met startnummer 26 en om 11.30 uur klonk het startsein. Om krachten te sparen tijdens deze warme dag ,zijn wij op een rustig tempo begonnen. Tot onze verbazing bleven wij dicht bij onze startgroep en hebben wij zelfs na enkele kilometers sloepen ingehaald.
De race verliep rustig, anders dan bij andere races is het speelveld ruim en roeien de meeste sloepen op ruime afstand van elkaar. De laatste etappe is echter erg nauw en is genaamd ‘het Schuitengat’. Het schuitengat is een nauwe slenk tussen twee zandbanken waar je op sommige plekken slechts een paar centimeter water onder de kiel hebt en zelden met meer dan twee sloepen naast elkaar kan varen. Ondanks een paar hachelijke momentjes en boze blikken over en weer naar andere sloepen, zijn wij door vakkundig sturen van onze stuurman Jim Masteling heelhuids uit het Schuitengat gekomen.
Met het laatste beetje kracht dat wij hadden, hebben wij de sloep naar de eindstreek getrokken. Eenmaal in de haven sloeg de euforie toe, met een tijd van 3 uur 50 minuten en 12 seconden hadden we een onwijs goede tijd neergezet!
Vrijdag avond stonden heerlijke spareribs van de “Brandaris” op het menu met de nodige hoeveelheid alcoholische versnaperingen. Zaterdag was een welverdiende uitrustdag. Op de steiger had men een zwembad opgezet, waarin wij lekker af konden koelen van de brandende zon. Ook werd er vanaf het dek van de Gyrinus een traditioneel wedstrijdje ‘spijkerbroek hangen ‘georganiseerd onder de leden van team Plancius.
Op zaterdag avond was daar dan het roeiersfeest met prijsuitreiking. Hier kreeg team Plancius te horen dat zij de 66e positie van de 135 had bereikt. Reden voor een feestje, aangezien afgelopen jaar een 85e plek was gescoord.
Zondag ochtend om 06:00 uur was het weer tijd om aan de terugreis naar Amsterdam te beginnen. Na het aanknopen van de sloep, hebben wij het eiland achter ons gelaten en waren we na vijftien uurtjes varen weer terug in het oosterdok. Het was een zeer geslaagd weekend!
Reactie plaatsen
Reacties